Home Zdrowe odżywianie 8 mitów dotyczących żywności, w które musisz przestać wierzyć!

8 mitów dotyczących żywności, w które musisz przestać wierzyć!

11 min read
0
0

Dobre rady odnośnie żywienia możesz spotkać na każdym kroku. Wcale nie oznacza to, że zawsze będą one prawdziwe i skuteczne. Badania odnośnie odżywiania mogą być mylące i zawsze ulec zmianie. Sensacyjne nagłówki w mediach i natłok informacji sprawia, że stajemy się głusi na wszelkie wskazówki żywieniowe. W najlepszym wypadku pójdziemy za dobrą radą i niepotrzebnie zrezygnujemy z ulubionego produktu. W najgorszym przypadku wybierzemy niezdrową opcję, myśląc ze dokonujemy właściwego wyboru.

Przedstawiamy 8 mitów żywieniowych, które muszą umrzeć!

 

Mit #1: Jaja są złe

Przyjęło się błędne założenie, że cholesterol pochodzący z żywności podnosi poziom cholesterolu we krwi. Jednak coraz bardziej wiarygodne staje się to, że tłuszcze trans i tłuszcze nasycone bardziej wpływają na podniesienie cholesterolu we krwi. W ostatnich latach przeprowadzono wiele badań, które pokazują, że całe jajo może być częścią zdrowej diety w większości osób oraz nie wpływa znacząco na poziom cholesterolu lub ryzyko chorób serca.

 

Mit #2: Kawa odwadnia

Tak, kawa jest moczopędna (wspomaga produkcję moczu), ale jest w tym bardzo łagodna. Zauważ, że kawa sama w sobie jest płynem – składa się głównie z wody, a ta także liczy się do dziennego spożycia płynów. Ilość kawy potrzebna do odwodnienia organizmu jest większa niż ktokolwiek powinien spożyć w ciągu dnia. Jeśli pijesz 2-3 filiżanki dziennie, na pewno się nie odwodnisz.

 

Mit #3: Naturalny cukier różni się od dodanego do żywności.

Cukier to cukier. Na poziomie cząsteczkowym cukier w jabłku jest dokładni taki sam jak cukier, który dosypujesz do kawy. Różnica może mieć miejsce w tym jak nasze organizmy rozkładają cukier, gdy są połączone z innymi składnikami jak błonnik, białko. Takie połącznie cukru z błonnikiem pomaga powolnemu trawieniu i zapobiega skokom poziomu cukru we krwi. To lepsze niż cukier pozbawiony wartości odżywczych. Ale twój organizm zareaguje tak samo na cukier jeśli wypijesz sok, zjesz miód czy syrop klonowy i jakbyś wypił colę.

 

Mit #4: Organiczna żywność zawsze jest zdrowa

Słowo „organiczny” wtargnęło do naszych sklepów z wielkim hukiem i etykietką „zdrowy”. Prawda jest taka, że organiczne przekąski nadal są przekąskami. Jedzenie ich w nadmiarze nie jest nagle w porządku, tylko dlatego że spełniają wymagania dotyczące ekologicznej etykiety. To nadal przekąski. Organiczny syrop czekoladowy nadal jest syropem czekoladowym. Organiczne ciastka, chipsy i cukierki mają te same ilości pustych kalorii co wersje nieorganiczne. Jednak jeśli chodzi o typowe produkty, które zazwyczaj zawierają najwięcej pestycydów to wybieranie odpowiedników organicznych jest dobrym rozwiązaniem.

 

Mit #5: Margaryna jest lepsza niż masło

Margaryna stała się popularna w czasach, w których tłuszcz miał złą sławę, a ta stała się „zdrowszą” bo roślinną alternatywą masła. Prawda jest taka, że margaryna jest dla Ciebie niekorzystna, ponieważ zawiera tłuszcze trans, które są gorsze od naturalnie występujących tłuszczy w maśle. Zauważ jaka jest krótka lista składników masła, a ile znajduje się składników w margarynie.

 

Mit #6: Sałatki zawsze się najzdrowszą opcją w menu.

Możesz pomyśleć, że wybór sałatki jest bezpieczny. Prawda jest taka, że składniki sałatki ułożone na wierzchu i polane smakowitym sosem sprawiają, że ilość kalorii jest tak duża jak w pysznej  trzydziestocentymetrowej pizzy, której próbujesz się oprzeć. Uważaj na niewinnie wyglądające sałatki, które mają dressing, grzanki, ser, bekon, słodzone, suszone owoce. Awokado i orzechy są zdrowe w niewielkich ilościach, a zazwyczaj serwowane w zbyt dużych porcjach. Wybieraj sałatki z zieleniną (sałata, roszponka, rukola), chudym białym mięsem, z niewielką porcją oleju, który pomoże wchłonąć się składnikom odżywczym oraz jest zdrowszy od kremowego sosu.

 

Mit #7: Żywność o niskiej zawartości tłuszczu jest lepsza od oryginału.

Tłuszcz jest niezbędną częścią zdrowej diety. Tłuszcz nie jest zły i nie idzie bezpośrednio w biodra. Każde dodatkowe kalorie (nie tylko te pochodzące z tłuszczu z diety) które zjesz, a twoje ciało nie może zużyć, może przekształcić w tkankę tłuszczową. Tłuszcz jest bogaty w kalorie, a to oznacza również, że można używać niewielkiej ilości, aby czuć się nasyconym i pełnym. Oznacza to, że należy pilnować wielkości porcji. Pułapka jest w żywności przetworzonej, kiedy to tłuszcz zostanie usunięty z żywności i zastąpiony cukrem lub solą. Dlatego należy czytać składy. Lepiej jeść małe porcje tłuszczu, cieszyć się pełnym smakiem i czuć się sytym.

 

Mit #8: Rezygnacja z glutenu każdemu wyjdzie na dobre!

Prawda jest taka, że jedzenie bezglutenowe niekoniecznie jest zdrowsze jeśli nie chorujesz na celiakie lub nie tolerujesz glutenu. Nie wszystkie produkty bezglutenowe są wytwarzane w ten sam sposób pod kątem zawartości składników odżywczych. Pieczywo bez glutenu może być produkowane z ubogiej, rafinowanej mąki. Takie produkty mogą być tez bogate w cukier. Jeśli produkty z pszenicą nie sprawiają, że masz objawy nietolerancji, spożywanie ich nie sprawi, że będziesz zdrowszy.

 

Wniosku nasuwają się same. Być może badania w przyszłości pokażą nam jeszcze inne, nieznane oblicza żywności. Tego jeszcze nie wiemy. Ale jedno nie zmieniło się od wieków. Należy zachować umiar w jedzeniu i piciu, bo jak wiadomo, co za dużo to niezdrowo. Co więcej możemy zrobić? Oczywiście czytać etykiety – przede wszystkim skład produktu oraz tabele wartości odżywczej.

 

 

 

 

Load More Related Articles
Load More By Paula Andrzejewska
Load More In Zdrowe odżywianie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Check Also

🍯 MIÓD Chiński i z UE – trucizna czy zdrowie? Jak kupować?

Dziś będzie o miodzie, ale nie o jego niezwykłych właściwościach, bo o tym będzie innym ra…