Home Zdrowe odżywianie Jedzenie przed snem: co jeść, a czego unikać

Jedzenie przed snem: co jeść, a czego unikać

7 min read
0
0

Poduszka skropiona olejkiem lawendowym, unikanie działania fal i wszelkich urządzeń (telefon i tv), medytacja. Jest wiele sposobów, aby ułatwić zaśniecie i w ten sposób wypocząć. Odpowiednia dieta również stanowi tutaj ważną rolę. Może bowiem zaburzyć ten proces, jak również wspomóc dobry sen. Istotne są kwestie co jeść na kolację i o której ostatni posiłek”. Nie powinniśmy bowiem objadać się, zresztą… Kiedy przejedzenie na nas dobrze działa? Bardzo nie wskazane jest również pójście spać z uczuciem głodu. Kolacja to jeden z posiłków i element zbilansowanej diety.

„Jedzenie po godzinie 18-tej sprawi, że nie schudniesz”

O, to mój ulubiony mit! Nie wolno brać na serio tego stwierdzenie. Bo ile autor tekstu o mnie wie? Może jestem informatykiem o typie sowy i zwykle nie chodzę spać wcześniej niż 1 w nocy. A może jestem kierowcą w piekarni i kładę się właśnie o 18 spać? To o której jeść kolacje zależy od trybu życia jakie prowadzimy. Jesteśmy tak różni, że nie można precyzować  o której jeść ostatni posiłek. Zastanówmy się raczej nad odpowiedzią na pytanie „ile godzin przed snem ostatni posiłek”.

Portrait of happy young woman lying in bed after waking up and stretching after good night sleep. Cheerful female model with dreamy expression relaxing in the morning under warm blanket

Ile godzin przed snem ostatni posiłek?

Najnowsze badania mówią, aby ostatni posiłek dnia był na godzinę maksymalnie dwie przed snem. O jedzeniu przed snem poczytacie więcej tutaj. Wiemy już o której zjeść kolacje. Pytanie teraz „co zjeść?”. Poniżej przedstawiam wam 5 produktów zalecanych jako ostatni posiłek.

Co można zjeść na kolacje?

  1. BANANY

Owszem, banany zaliczane są do żywności, która zwiększa energię, ale są bogate w magnez, który rozluźnia mięśnie. Zawierają również serotoninę i melatoninę, która zachęca do snu.

  1. MIGDAŁY

Są doskonałym źródłem zdrowych tłuszczy, zawierają dużo tryptofanu i magnezu, co pomaga naturalnie redukować funkcje mięśni i koi nerwy. Hmmm…. Po całym dniu przyda się 😉 Do tego migdały stabilizują pracę serca.

  1. MIÓD

Już jedna łyżeczka miodu wystarczy aby pobudzić uwalnianie melatoniny w mózgu i wyłączyć oreksynę (hormon, który sprawia że jesteśmy czujni). W ten sposób miód pomaga się uspokoić.

  1. PŁATKI OWSIANE

Co najlepiej jeść na kolację? Oczywiście płatki owsiane! Nie mogło ich zabraknąć na liście. To kolejny pokarm, który jest bogaty w witaminy, minerały i aminokwasy, które mobilizują serotoninę wywołującą sen.

  1. INDYK

Indyk to najbardziej znane źródło tryptofanu. Jest doskonałym źródłem białka i sprawia, że jesteśmy najedzeni.

Produkty, których nie wolno jeść przed snem

  1. ALKOHOL

Może Ci się wydawać, że jeden kieliszek wina cię zrelaksuje, ale alkohol sprawia, że nie wpadasz w głęboki sen.

  1. SER

Sery mają wysoki poziom aminokwasu – tyraminy, który sprawia, że mózg jest bardziej czujny, a to sprawi, że będzie nam trudniej zasnąć.

  1. PIKANTNA ŻYWNOŚĆ

Ostro przyprawione potrawy, których źródłem jest kapsaicyna powodują, że twoje ciało dąży do regulacji temperatury, a to przyczynia się do niespokojnego snu w nocy.

  1. TŁUSTE POTRAWY

Tłuste potrawy są ciężkie dla twojego żołądka, a to powoduje szybsze bicie serca i w efekcie trudniej jest zasnąć.

  1. KAWA

Jedzenie przed snem – tak, ale nie popijaj kawą! Kofeina to stymulant, który pozostaje w organizmie przez długi czas, a jego efekty możemy odczuwać nawet przez 10 godzin.

Ciężkie potrawy, bogate w białko (np. stek) ostro przyprawione i popite alkoholem to niemal gwarancja niespokojnej nocy. A gdy już uda nam się zasnąć to raczej nie będzie to jakościowy sen. Rano będziemy zmęczeni bardziej niż wieczorem.

Zatem co jeść na noc? Jednoznacznie nasuwa się wniosek, że najlepsza byłaby miska owsianki z miodem, bananami i migdałami!

Load More Related Articles
Load More By Paula Andrzejewska
Load More In Zdrowe odżywianie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Check Also

„Włoska zupa weselna” – wersja na ostro

Kiedy pierwszy raz usłyszałam: „Włoska zupa weselna”, pomyślałam sobie, że to …